Αποφάσεις Συντονιστικής-Ολομέλειας

Συνάντηση της Συντονιστικής Επιτροπής της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων με τον Υπουργό Οικονομικών

Συνάντηση με τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα είχε σήμερα (10/9/2019) αντιπροσωπεία της Συντονιστικής Επιτροπής των Δικηγορικών Συλλόγων της Χώρας, αποτελούμενη από τον Πρόεδρο της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος και του ΔΣΑ, κ. Δημήτρη Βερβεσό και τους Προέδρους των Δικηγορικών Συλλόγων Θεσσαλονίκης, κ. Ευστάθιο Κουτσοχήνα, Αιγίου, κ. Γεώργιο Μπέσκο, Ηλείας, κ. Δημήτριο Δημητρουλόπουλο, Καστοριάς, κ. Γεώργιο Μπαλιάκα, Κέρκυρας, κ. Γεώργιο Καλούδη, Λαμίας, κ. Αθανάσιο Μακρυγιάννη και Πατρών, κ. Αθανάσιο Ζούπα, προκειμένου να συζητηθούν τα σημαντικά ζητήματα που αφορούν στο δικηγορικό σώμα και τα οποία απαιτούν άμεση λύση.

Η Συντονιστική Επιτροπή έθεσε στον κ. Υπουργό τα κάτωθι θέματα:

1. Την μείωση των φορολογικών συντελεστών στα εισοδήματα από την άσκηση του δικηγορικού επαγγέλματος.

2. Την μείωση της προκαταβολής φόρου.

3. Την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.

4. Την κατάργηση του ΦΠΑ στις δικαστηριακές υπηρεσίες, άλλως τη μετάπτωσή του σε χαμηλότερο συντελεστή.

5. Την επέκταση του ορίου της προαιρετικής απαλλαγής από το καθεστώς ΦΠΑ από τις 10.000 στις 25.000 ευρώ.

6. Τον επανακαθορισμό των επαγγελματικών δαπανών που εκπίπτουν από το ακαθάριστο εισόδημα, με βάση τις πραγματικές δαπάνες που απαιτούνται για την άσκηση του επαγγέλματος.

7. Ζητήματα που άπτονται της μισθολογικής εξέλιξης των δικηγόρων που υπηρετούν με έμμισθη εντολή στο Δημόσιο και τα ΝΠΔΔ  και της μισθολογικής αναγνώρισης των μεταπτυχιακών τίτλων/διδακτορικών τίτλων τους.

8. Τις προϋποθέσεις για τον χαρακτηρισμό απαιτήσεων ως επισφαλών και την απαλλαγή από αυτές.

9.  Τον προσδιορισμό του χρόνου είσπραξης των αμοιβών και ως εκ τούτου τον χρόνο έκδοσης του προβλεπόμενου παραστατικού στοιχείου, στις περιπτώσεις που η είσπραξη γίνεται σε μεταγενέστερο χρόνο της παροχής, της υπηρεσίας (π.χ. Δημόσιο, Νομική Βοήθεια, εργολαβικά δίκης κοκ).

Ο κ. Υπουργός, αφού αναφέρθηκε στην γενικότερη οικονομική κατάσταση και  στις εξαγγελίες του κ. Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ, διευκρίνισε ότι για το 2020 οι μειωμένοι συντελεστές φορολόγησης και ιδίως ο μειωμένος συντελεστής 9% για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ, θα ισχύει και για τους ελεύθερους επαγγελματίες δικηγόρους. Επίσης, ο μειωμένος συντελεστής (από 29% σε 24%) θα ισχύει και για τις δικηγορικές εταιρείες.

Ως προς το θέμα του ΦΠΑ, ο κ. Υπουργός ανέφερε  ότι το θέμα αυτό μπορεί να εξεταστεί εντός του 2020, εφόσον η πορεία των οικονομικών το επιτρέψει και δημιουργηθεί ο αναγκαίος δημοσιονομικός χώρος. Ως προς τα ζητήματα της μείωσης της προκαταβολής φόρου και της κατάργησης του τέλους επιτηδεύματος και της εισφοράς αλληλεγγύης, ο κ. Υπουργός τόνισε ότι μπορούν να εξεταστούν μετά το 2021 και σε βάθος τετραετίας, εφόσον οι δημοσιονομικές συνθήκες το επιτρέψουν. Για τα υπόλοιπα θέματα, ο κ. Υπουργός επιφυλάχθηκε να απαντήσει, μετά την κατάθεση σχετικών υπομνημάτων από το Δικηγορικό Σώμα.

Η Συντονιστική Επιτροπή ευχαρίστησε τον κ. Υπουργό για τη συνάντηση και θα είναι σε διαρκή επικοινωνία μαζί του, προκειμένου να επιτευχθούν άμεσα λύσεις σε όλα τα ανωτέρω.

Αποφάσεις Ολομέλειας Δικηγορικών Συλλόγων (Αθήνα, 10/9/2019)

ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΠΡΟΕΔΡΩΝ

ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

                                                                                                Αθήνα, 10.9.2019

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, που συνεδρίασε σήμερα στην Αθήνα, υπό την Προεδρεία του Προέδρου της Δημητρίου Βερβεσού, εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση :

  1. Η Ολομέλεια επιβεβαίωσε την αντίθεσή της στην υποχρεωτική υπαγωγή διαφορών στην Διαμεσολάβηση, η οποία δεν συνάδει,  άλλωστε,  με τον εκούσιο χαρακτήρα της.

      Σε περίπτωση που η Κυβέρνηση αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία  για την θεσμοθέτηση της υποχρεωτικότητας της διαμεσολάβησης, αποφάσισε: α) Την αποχή των δικηγόρων            από τα καθήκοντά τους για δύο (2) ημέρες, κατά την ημέρα κατάθεσης και  ψήφισης του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή και β) Την δικαστική προσβολή της υποχρεωτικότητας            της Διαμεσολάβησης. Ταυτόχρονα, η Ολομέλεια εξέφρασε την αντίθεσή της στις προωθούμενες διατάξεις σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας των          Κέντρων Κατάρτισης Διαμεσολαβητών και των προσόντων των εκπαιδευτών.

 

  1. Η Ολομέλεια εξουσιοδότησε τον Πρόεδρο για συνάντηση με τους αρμοδίους Υπουργούς, προκειμένου να τους θέσει τα ζητήματα που άπτονται της προωθούμενης από την Κυβέρνηση κατάργησης των δευτεροβάθμιων Επιτροπών Ασύλου, καθώς οδηγούν σε συρρίκνωση των δικαιωμάτων των αιτούντων άσυλο και σε σημαντική επιβάρυνση της λειτουργίας των Διοικητικών Δικαστηρίων.

 

  1. Η Ολομέλεια εξέφρασε την ικανοποίησή της για τις βελτιωτικές ρυθμίσεις του ν. 4611/2019, που αφορούν στη ρύθμιση φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών σε έως 120 δόσεις. Δεδομένου ότι, οι περιφερειακές υπηρεσίες του ΕΦΚΑ αδυνατούν να αποστείλουν έγκαιρα ασφαλιστικές οφειλές συναδέλφων, κυρίως προ του 2016, προκειμένου να ενταχθούν στην εν λόγω ρύθμιση, η Ολομέλεια προτείνει την παράταση της προθεσμίας ρύθμισης τουλάχιστον μέχρι 31.12.2019, με παράλληλη ενίσχυση των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ με το αναγκαίο προσωπικό και την μη εκτέλεση των μη σύννομα εκδοθεισών Πράξεων Βεβαίωσης Οφειλής μέχρι τη λήξη της προθεσμίας αυτής.

 

  1. Η Ολομέλεια αποφάσισε επίσης να διοργανώσει επιστημονική εκδήλωση στην Αθήνα, στις 14.11.2019, με θέμα την αξιολόγηση της μέχρι σήμερα εφαρμογής του νέου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και τη διατύπωση βελτιωτικών ρυθμίσεων.

 

  1. Η Ολομέλεια, σε συνέχεια παλαιότερων αποφάσεών της, καλεί την Ελληνική Πολιτεία αλλά και την Δικαιοσύνη να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να στηρίξουν τα δίκαια αιτήματα των θυμάτων της γερμανικής θηριωδίας. Η πρόσφατη απόφαση της Ιταλικής Δικαιοσύνης, η οποία δικαιώνει Έλληνες πολίτες, συγγενείς θυμάτων της γερμανικής κατοχής, ανοίγει διάπλατα το δρόμο για την ανάληψη σχετικών πρωτοβουλιών. 

Συνάντηση της Συντονιστικής Επιτροπής Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος με την νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης

Με τον νέο Υπουργό Δικαιοσύνης, Κώστα Τσιάρα, και τον νέο Υφυπουργό, Δημήτρη Κράνη, συναντήθηκε σήμερα στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, η Συντονιστική Επιτροπή Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος.

Η συνάντηση αυτή ήταν η πρώτη θεσμική συνάντηση της νέας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου μετά τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας Κυβέρνησης.

Η Συντονιστική Επιτροπή έθεσε μεταξύ άλλων τα ακόλουθα θέματα:

 1.Την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης του ζητήματος της Διαμεσολάβησης, ενόψει λήξης της περιόδου αναστολής (κατ’ άρθρο 19 ν. 4566/2018) του άρθρου 152 ν. 4512/2018 στις 16.9.2019. Ο Πρόεδρος της Ολομέλειας των Προέδρων Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος υπενθύμισε την πάγια θέση του δικηγορικού σώματος κατά της υποχρεωτικότητας της διαμεσολάβησης και επεσήμανε ότι σε κάθε περίπτωση πρέπει να διασφαλιστεί επαρκής χρόνος θεσμικής διαβούλευσης.

 2.Την ανάγκη επίσπευσης της υλοποίησης του προγράμματος δικηγορικής άσκησης, για 2.500 ασκουμένους, σε δικαστήρια και δικηγορικά γραφεία, που θα εξασφαλίζει ουσιαστική άσκηση, έναντι ποσού 650 € μηνιαίως, με χρηματοδότηση μέσω του Προγράμματος Απασχόλησης Νέων της ΕΕ.

 3.Λόγω μείζονος σπουδαιότητας -παρότι δεν αποτελεί αρμοδιότητα αμιγώς του Υπουργείου Δικαιοσύνης- τέθηκε το ζήτημα της επιβεβλημένης κατάργησης, άλλως μείωσης, του ΦΠΑ στις δικηγορικές και δη στις δικαστηριακές υπηρεσίες.

 4.Την ανάγκη ριζικής αναμόρφωσης του θεσμού της νομικής βοήθειας και επίσπευσης της εκκαθάρισης των αμοιβών. Προς τούτο απαιτείται ενίσχυση του ΤΑΧΔΙΚ σε ανθρώπινο δυναμικό, περιορισμός της γραφειοκρατικής επιβάρυνσης και των απαιτούμενων δικαιολογητικών, και πλήρης ψηφιοποίηση της διαδικασίας εκκαθάρισης των σχετικών αμοιβών. Οι δικηγορικοί σύλλογοι θα είναι αρωγοί στην προσπάθεια αυτή.

 5.Την αντίθεσή της με την αναστολή εφαρμογής του νέου ΠΚ και του ΚΠΔ καθώς τούτο θα προκαλέσει ανασφάλεια δικαίου, δεδομένης της ψήφισης και έναρξης εφαρμογής του νέου Κώδικα. Παράλληλα, επισημάνθηκαν οι προτάσεις βελτιωτικών παρεμβάσεων, που ήδη έχουν διατυπώσει τα συλλογικά όργανα του δικηγορικού σώματος.

 6.Τις επιφυλάξεις του δικηγορικού σώματος σχετικά με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Δικαιοσύνης στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Επισημάνθηκε ιδίως το γεγονός ότι η Ιατροδικαστική Υπηρεσία και η Επιμελητεία Ανηλίκων ασκούν αρμοδιότητες που ως εκ της φύσεώς τους άπτονται του Υπουργείου Δικαιοσύνης και για τον λόγο αυτό πρέπει να παραμείνουν στην αρμοδιότητά του.

 7.Την ανάγκη άμεσης επαναφοράς του καταργηθέντος άρθρου 938 (παλαιού) ΚΠολΔ, προς το σκοπό αποτελεσματικής προσωρινής δικαστικής προστασίας των οφειλετών.

 8.Την ανάγκη θεσμικής περιφρούρησης της ανεξαρτησίας και αυτοτέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων.

 9.Τις αναγκαίες παρεμβάσεις στον Κώδικα Δικηγόρων, ιδίως σε ό,τι αφορά τον εξορθολογισμό των ποσών των γραμματίων μετά τις δικονομικές αλλαγές περί την αρμοδιότητα των δικαστηρίων, την αντιμετώπιση των θεσμικών και οικονομικών ζητημάτων των εμμίσθων δικηγόρων, μετά τις μειώσεις που έχουν επιβληθεί, καθώς και τον ορισμό των μελών των Πειθαρχικών Συμβουλίων ανά εφετειακή περιφέρεια.

10.Την εξασφάλιση της δυνατότητας εκπροσώπησης των εντολέων από τους δικηγόρους ενώπιον των διοικητικών αρχών και των γραμματειών των δικαστηρίων, δυνάμει τεκμαιρομένης εντολής, κατά τις διατάξεις του Κώδικα Δικηγόρων.

 11.Την ανάγκη άμεσης κύρωσης των υποβληθέντων στο Υπουργείο νέων Οργανισμών Δικηγορικών Συλλόγων και Κανονισμών Διαιτησίας.

 12.Την άμεση αποκατάσταση των κτηριακών προβλημάτων και την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής των δικαστηρίων της χώρας και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των πόρων του ΤΑΧΔΙΚ.

 Ο Υπουργός Δικαιοσύνης, από την πλευρά του, ανέφερε ότι οι δικηγορικοί σύλλογοι είναι θεσμικοί συνομιλητές της Πολιτείας και στο πλαίσιο αυτό, ανταποκρινόμενος σε σχετικό αίτημα του Προέδρου της Ολομέλειας, δήλωσε ότι θα επιδιώξει την επικοινωνία και τη συνεργασία σε σταθερή βάση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που ταλανίζουν τη Δικαιοσύνη και τους συλλειτουργούς της.

 Τέλος, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης επιφυλάχθηκε να μελετήσει τα θέματα που έθεσε το δικηγορικό σώμα και να αναλάβει άμεσα τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπισή τους.  

 

 

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ (16/3/2019)

Αποφάσεις Συντονιστικής Επιτροπής Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος

 

Κατά την σημερινή συνεδρίασή της, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, υπό την Προεδρία του Προέδρου αυτής, Δημητρίου Βερβεσού, η Συντονιστική Επιτροπή Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, έλαβε τις κάτωθι αποφάσεις:

 

  1. Σχέδια νέων Κωδίκων Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας

 

Η Συντονιστική Επιτροπή Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος ενημερώθηκε εκτενώς για το περιεχόμενο και όλα τα κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τα νέα σχέδια Κωδίκων Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας, από τους Προέδρους των αντίστοιχων νομοπαρασκευαστικών επιτροπών, κ. Χριστόφορο Αργυρόπουλο,Δικηγόρο Αθηνών, και κ.Θεοχάρη Δαλακούρα,Καθηγητή Πανεπιστημίου και Δικηγόρο, καθώς και τα μέλη των Επιτροπών, κ.κ.Ιωάννη Γιαννίδη, Καθηγητή Πανεπιστημίου και Δικηγόρο και Παναγιώτη Καζή, Δικηγόρο.

 

Κατόπιν διαλογικής συζήτησης η Συντονιστική Επιτροπή διατύπωσε τις εξής θέσεις:

 

Τα σχέδια νέων Κωδίκων Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιας διαδικασίας στην οποία συμμετείχαν επιφανείς εκπρόσωποι της νομικής επιστήμης και της δικαιοσύνης. Συνιστούν σημαντική παρέμβαση στο πλαίσιο απονομής της ποινικής δικαιοσύνης και τέμνουν στην ορθή, κατ’ αρχήν, κατεύθυνση πλήθος ζητημάτων που αφορούν το ουσιαστικό και ποινικό δικονομικό δίκαιο.

 

Η νομοθέτηση των Κωδίκων πρέπει να στηρίζεται στις συνταγματικές αρχές και στις θεμελιώδεις κατευθύνσεις του ποινικού δόγματος και να παρακολουθεί τις εξελίξεις στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Ο ΠΚ,με τις  όποιες τροποποιήσεις έχει υποστεί, είναι νομοθέτημα της δεκαετίας του 1950, και αποτελεί κοινή πεποίθηση του νομικού κόσμου ότι απαιτείτο η προσαρμογή του στην νέα τυπολογία και μορφολογία του εγκλήματος, αλλά και στις σύγχρονες εξελίξεις στον ευρωπαϊκό χώροπρος τον σκοπό προσαρμογής στο ενωσιακό κεκτημένο. Σημειώνεται ότι όταν γίνονται, ανάλογης εμβέλειας, ρηξικέλευθες τροποποιήσεις στην ποινική νομοθεσία, η νομοθέτηση δεν μπορεί να επηρεάζεται ούτε από την εκάστοτε πολιτική συγκυρία, ούτε από εκκρεμείς δίκες, οι οποίες κάθε φορά θα υπάρχουν, ούτε να εντάσσεται στα πλαίσια της μακράς προεκλογικής διελκυστίνδας που διέρχεται ο τόπος.

 

Ο χρόνος της διαβούλευσης των 21 ημερών που εξαγγέλθηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης είναι ανεπαρκής και αναντίστοιχος με την σπουδαιότητα της νομοθετικής πρωτοβουλίας, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι θα προωθηθεί προς ψήφιση με την κόλουρη κοινοβουλευτική διαδικασία των Κωδίκων. 

 

Επί της ουσίας των προωθούμενων ρυθμίσεων επισημαίνονται τα εξής:

 

Η λελογισμένη μείωση των ποινών, προς τον σκοπό εφαρμογής της αρχής της αναλογικότητας, κρίνεται κατ’ αρχήν θεμιτή, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι θα αναπροσαρμόζονταν αναλόγως τα όρια της υφ’ όρων απόλυσης, ώστε να εξασφαλίζονται οι σκοποί γενικής και ειδικής πρόληψης των εγκλημάτων και η ποινή που επιβάλλεται να εκτίεται ουσιαστικά, σημείο το οποίο πρέπει να επανεξεταστεί.

 

Ο περιορισμός της δυνατότητας εξαγοράς των ποινών στα σοβαρά πλημμελήματα (με πλαίσιο ποινής 3 έως 5 έτη) και η εισαγωγή της κοινωφελούς εργασίας ως τρόπου έκτισης της ποινής, ενισχύει την ειδικοπροληπτική λειτουργία της και αποτελεί σοβαρή τομή στο υφιστάμενο σύστημα.

 

Ενόψει ενδεχόμενων αξιολογικών αντινομιών πρέπει να επαναξεταστεί το απειλούμενο ύψος ποινής και ο αυτεπάγγελτος χαρακτήρας, σε ορισμένα αδικήματα, όπως ενδεικτικά η διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, στην κατεύθυνση της αυστηροποίησης της ποινικής μεταχείρισης, και η κλοπή, προς το σκοπό όπως διώκεται αυτεπαγγέλτως. 

 

Αποτελεί πάγια θέση του δικηγορικού σώματος ότι δεν νοείται η διενέργεια ποινικών δικών χωρίς την παρουσία συνηγόρου υπεράσπισης. Υπό το πρίσμα αυτό, απαιτείται επανεξέταση των διατάξεων των άρθρων 93 και 340 ΚΠΔπρος τον σκοπό όπως αποτραπεί το ενδεχόμενο αποστέρησης του δικαιώματος παράστασης με συνήγορο.

 

Προκειμένου να εξασφαλίζεται η αξιολογική και συστηματική συνοχή του ποινικού δικαίου πρέπει άμεσα να συσταθεί ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή, που θα επανεξετάσει την αναγκαιότητα και το ύψος των απειλούμενων ποινών στους ειδικούς ποινικούς νόμους.

 

Κατά τα λοιπά, η Συντονιστική Επιτροπή επιφυλάχθηκε να διατυπώσει εγγράφως, δι’ υπομνήματος, τις θέσεις της προς το Υπουργείο Δικαιοσύνης επί επιμέρους ρυθμίσεων για μια σειρά από ζητήματα που έχουν επισημανθεί τόσο από συλλόγους όσο και από μεμονωμένους συναδέλφους στα πλαίσια της τρέχουσας διαβούλευσης.

 

  1. Νέο θεσμικό πλαίσιο για την προστασία υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων.

 

Το θεσμικό πλαίσιο προστασίας υπερχρεωμένων προσώπων (Νόμος Κατσέλη, ν. 3869/2010) προσέφερε, μέχρι σήμερα, παρά τις όποιες μνημονιακού χαρακτήρα τροποποιήσεις που υπέστη, λυσιτελή προστασία σε οικονομικώς αδυνατούντα πρόσωπα και ανταποκρίθηκε στο εύλογο κοινωνικό αίτημα για την προστασία της πρώτης κατοικίας.

Η προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση για την προστασία πρώτης κατοικίας από την Κυβέρνηση δεν έχει τύχει επαρκούς θεσμικής διαβούλευσης, με την ισότιμη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων. Η μονομερής  διαβούλευση με την πλευρά των τραπεζών υπονομεύει την αντικειμενικότητα της νομοπαραγωγικής διαδικασίας, και θέτει εύλογα ερωτηματικά για το αποτέλεσμα αυτής.

 

Επί του ζητήματος προτείνονται τα ακόλουθα:  

  1. Να παραμείνουν τα όρια προστασίας όπως προβλέπονται στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
  2. Το νέο θεσμικό πλαίσιο δεν πρέπει να καταλαμβάνει εκκρεμείς υποθέσεις.
  3. Όποιες διαφορές προκύπτουν μεταξύ τραπεζών και δανειοληπτών, υπό το νέο θεσμικό πλαίσιο, πρέπει να επιλύονται είτε δικαστικά, με προσφυγή στον φυσικό δικαστή, είτε με προσφυγή σε διαιτητική επίλυση της διαφοράς.

 

3.Άσκηση αγωγής κατά του ενημερωτικού ιστότοπουcapital.gr και της δημοσιογράφου Νένας Μαλλιάρα.

 

Μετά την στάση του ενημερωτικού ιστότοπου capital.gr και της δημοσιογράφου Νένας Μαλλιάρα στο εξώδικο που εστάλη από την Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, προς επανόρθωση του συκοφαντικού και προσβλητικού για το δικηγορικό σώμα δημοσιεύματος που προηγήθηκε, η Συντονιστική Επιτροπή, αφού διαπίστωσε ότι δεν υπήρξε επανόρθωση, αλλά εμμονή στις αρχικές θέσεις, αποφάσισε να προβεί στην άσκηση αγωγής ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων κατά των κατά νόμο υπευθύνων προσώπων.  

 

4.Προωθούμενη ρύθμιση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την εκπροσώπηση στρατιωτικών από μέλη του ΝΣΚ.

 

Η εκπροσώπηση ενώπιον ποινικών δικαστηρίων, εν ενεργεία και εν αποστρατεία στρατιωτικών, από μέλη του ΝΣΚ και όχι από δικηγόρους, κατά παρέκκλιση των παγίων δικονομικών διατάξεων, θέτει μείζονα θεσμικά ζητήματα και για τον λόγο αυτόν πρέπει να αποσυρθεί. Ειδικότερα:

  1. Τα μέλη του ΝΣΚ, λόγω της έννομης σχέσης που τους συνδέει με το Δημόσιο, δεν μπορούν να υπερασπίσουν ενώπιον ποινικών δικαστηρίων στρατιωτικούς για αδικήματα που αποδίδεται ότι τελέστηκαν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους διότι έτσι υφίσταται σύγκρουση καθηκόντων, δεδομένου ότι το ΝΣΚ υπερασπίζεται, κατά τη θεσμική του αποστολή, το Δημόσιο, ενώ ταυτόχρονα δεν υφίσταται σχέση εντολής μεταξύ του  κατηγορουμένου  και του μέλους του ΝΣΚ.
  2. Στην περίπτωση που ο στρατιωτικός καταδικαστεί τελικώς από την ποινική δικαιοσύνη θα αποδεικνύεται η παραβίαση του υπηρεσιακού του καθήκοντος, και επομένως δεν δικαιολογείται η δικαστική εκπροσώπηση εξόδοις του Ελληνικού Δημοσίου.
  3. Λυσιτελή αντιμετώπιση του ζητήματος προσφέρει η δυνατότητα αποκατάστασης των δικαστικών εξόδων του στρατιωτικού από την υπηρεσία, σε περίπτωση αθώωσής του.

Υπενθυμίζεται ότι ανάλογη ήταν και παραμένει η στάση του δικηγορικού σώματος σε σχέση με την εκπροσώπηση των δημοτικών υπαλλήλων από την οικεία νομική υπηρεσία του Δήμου.

 

  1. Δικαστική εκπροσώπηση Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων

 

Η Συντονιστική Επιτροπή διαπιστώνει ότι η νέα διάταξη του άρθρου 35 παρ. 8 ν. 4597/2019, κατά την οποία οι δικηγόροι που εκπροσωπούν το Τ.Π.Δ., για κάθε παράστασή τους ως πληρεξουσίων του Ταμείου, απαλλάσσονται από την πληρωμή εισφοράς υπέρ του Ταμείου Νομικών και οποιουδήποτε τέλους ή δικαιώματος,δεν απαλλάσσει από την υποχρέωση προκαταβολής της εισφοράς υπέρ του Δικηγορικού Συλλόγου μέσω του γραμματίου προείσπραξης.

 

 5. Παρέμβαση σε δίκη για αντιποίηση δικηγορικού λειτουργήματος

 

 Η Συντονιστική Επιτροπή αποφάσισε να ασκηθεί πρόσθετη παρέμβαση ενώπιον του Ειρηνοδικείου Φλώρινας σε δίκη για αντιποίηση δικηγορικού λειτουργήματος, υπέρ του Δικηγορικού Συλλόγου Φλώρινας.

 

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

 

H  Συντονιστική  Επιτροπή των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, κατά τη σημερινή της (16-03-2019) συνεδρίαση, στην Αθήνα, υπό την προεδρία του Προέδρου της , Δημητρίου Βερβεσού, συζήτησε διεξοδικά τα θέματα που έχουν ανακύψει  αφ’ ενός σχετικά με τις εισφορές μη μισθωτών του ΕΤΕΑΕΠ, που επιβάλλονται με καθυστέρηση 27 μηνών, και αφ’ ετέρου με την αδικαιολόγητη απώλεια της ασφαλιστικής ικανότητα των συναδέλφων με ευθύνη του ΕΦΚΑ.

 

H  Συντονιστική  Επιτροπή έλαβε υπόψη της την εισήγηση τουΣυμβούλου του ΔΣΑ, Ανδρέα Κουτσόλαμπρου, επί των θεμάτων αυτών, η οποία έχει ως εξής :

 

«Α. ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΕΤΕΑΕΠ

Το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΕΑΕΠ) ιδρύθηκε με τα άρθρα 74 επ. του ν.4387/2016 και σ’αυτό έχουν ενταχθεί ο Κλάδος Επικουρικής Ασφάλισης Δικηγόρων (ΚΕΑΔ) και ο Τομέας Προνοίας Δικηγόρων Αθηνών (ΤΠΔΑ).

Διατηρεί δύο Κλάδους:

Α) Επικουρική ασφάλιση: Οι εισφορές αυτές προβλέπονται στο άρθρο 97 του ν.4387/2016, επιβάλλονται από 1.1.2017, αφορούν όλους τους δικηγόρους της χώρας και αρχικώς είχαν οριστεί ως ποσοστό 7% επί του Καθαρού Φορολογητέου Αποτελέσματος της προηγούμενης χρήσης. Πλέον μετά την ισχύ του ν.4578/2018 οι εισφορές αυτές είναι ουσιαστικά πάγιες, ως ποσοστό 7% επί του κατώτατου μισθού και μάλιστα με αναδρομική ισχύ από 1.1.2017. Τούτο αποτελεί σημαντική επιτυχία για τον Κλάδο μας, αφού περιορίζει σημαντικά τον εισπρακτικό – φορολογικό χαρακτήρα των εισφορών.

Μηνιαία εισφορά:            α) από 1.1.17 έως 31.1.19 (κατώτατος μισθός 586,08) 41,02 ευρώ

                                    β) από 1.2.19 (κατώτατος μισθός 650) 45,50 ευρώ

 

Β) Πρόνοια (μόνο δικηγόροι Αθηνών) Οι εισφορές αυτές προβλέπονται στο άρθρο 35 του ν.4387/2016, επιβάλλονται από 1.1.2017, αφορούν μόνο δικηγόρους Αθηνών και αρχικώς είχαν οριστεί ως ποσοστό 4% επί του Καθαρού Φορολογητέου Αποτελέσματος της προηγούμενης χρήσης. Πλέον μετά την ισχύ του ν.4578/2018 οι εισφορές αυτές είναι ουσιαστικά πάγιες, ως ποσοστό 4% επί του κατώτατου μισθού και μάλιστα με αναδρομική ισχύ από 1.1.2017. Τούτο αποτελεί σημαντική επιτυχία για τον Κλάδο μας, αφού περιορίζει σημαντικά τον εισπρακτικό – φορολογικό χαρακτήρα των εισφορών.

Μηνιαία εισφορά:            α) από 1.1.17 έως 31.1.19 (κατώτατος μισθός 586,08) 23,44 ευρώ

                                    β) από 1.2.19 (κατώτατος μισθός 650) 26,00 ευρώ

 

 

ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΕΣ ΕΙΣΦΟΡΕΣ: Λόγω καθυστέρησηςπου οφείλεται σε υπαιτιότητα της Πολιτείας (ΕΤΕΑΕΠ και Υπουργείο Εργασίας) δεν έχουν καταλογισθεί οι εισφορές 2017 και 2018 και σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου, τα αναδρομικά που αφορούν το χρονικό διάστημα από 1.1.2017 έως και 31.12.2018 και έχουν εκκαθαριστεί, θα επιβληθούν σε 36 δόσεις.

Αναλυτικά η επιβάρυνση:

 ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ ΑΝΩ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ – ΕΙΔΟΠΟΙΗΤΗΡΙΟ ΕΤΕΑΕΠ

ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΒΑΣΗ

ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ 7% (ΑΠΑΝΤΕΣ ΠΛΗΝ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ)

ΠΡΟΝΟΙΑ 4% (ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ ΑΘΗΝΩΝ, ΣΥΜΒ/ΦΟΙ, ΔΙΚ.ΕΠΙΜΕΛΗΤΕΣ, ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ, ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΙ)

ΣΥΝΟΛΟ

2017-8 (586,08)

41,02

23,44

64,46

2019  (650)

45,50

26,00

71,50

ΑΥΞΗΣΗ

+4,48

+2,56

+7,04

ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ (2017 -2018) ΕΠΊ 36 ΜΗΝΕΣ Ή ΑΠΟ ΕΙΔΟΠ.1ου 2019 ΕΩΣ ΕΙΔΟΠ. 12ου2021

 

 

+ 27,35

 

 

+15,63

 

 

+42,98

ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΔΟΠΟΙΗΤΗΡΙΟΥ

(45,50+27,35)

72,80

(26+15,63)

41,63

 

114,43

Συμπερασματικά οι μεν δικηγόροι (πλην Αθηνών) θα λάβουν ειδοποιητήριο ΕΤΕΑΕΠ 72,80 ευρώ το μήνα (τακτική εισφορά και αναδρομική), οι υπόλοιποι ασφαλισμένοι θα λάβουν ειδοποιητήριο ΕΤΕΑΕΠ 114,43 ευρώ το μήνα (τακτική εισφορά και αναδρομική).

ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΤΩ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ ΕΙΔΟΠΟΙΗΤΗΡΙΟ ΕΤΕΑΕΠ

ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΒΑΣΗ

ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ 7% (ΑΠΑΝΤΕΣ ΠΛΗΝ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ)

ΠΡΟΝΟΙΑ 4% (ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ ΑΘΗΝΩΝ, ΣΥΜΒ/ΦΟΙ, ΔΙΚ.ΕΠΙΜΕΛΗΤΕΣ, ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ, ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΙ)

ΣΥΝΟΛΟ

2017-8 (410,26)

Ή 586,08 Χ 70%

 

28,71

 

16,41

 

45,12

2019 (455,00)

Ή 650 Χ 70%

 

31,85

 

18,20

 

50,05

ΑΥΞΗΣΗ

+3,14

+1,79

+4,93

ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ (2017 -2018) ΕΠΊ 36 ΜΗΝΕΣ Ή ΑΠΟ ΕΙΔΟΠ.1ου2019 ΕΩΣ ΕΙΔΟΠ. 12ου 2021

 

 

+ 19,15

 

 

+10,94

 

 

+30,09

ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΔΟΠΟΙΗΤΗΡΙΟΥ

(31,85+19,15)

51,00

(26+15,63)

29,14

 

80,14

 

Συμπερασματικά οι μεν δικηγόροι πλην Αθηνών (πενταετίας) θα λάβουν ειδοποιητήριο ΕΤΕΑΕΠ 51 ευρώ, ενώ οι υπόλοιποι ασφαλισμένοι θα λάβουν ειδοποιητήριο ΕΤΕΑΕΠ 80,14 ευρώ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Θυμίζουμε πως η έκπτωση αυτή της πρώτης πενταετίας αποτελεί ασφαλιστική οφειλή για τον ΝΈΟ ασφαλισμένο που  εξοφλείται εξ ολοκλήρου μέχρι και τη συμπλήρωση δεκαπέντε (15)
ετών ασφάλισης (παρ. 3 άρθρου 39Α ν.4387/16) .

 

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΡΟ Ν.4387/2016 ΚΑΙ ΝΕΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ

Ανατρέχοντας στην Ανακοίνωση του ΤΑΝ για το 2016 θα δούμε ότι η εισφορά των παλαιών ασφαλισμένων ανερχόταν στα 578,40, ενώ των νέων ασφαλισμένων κυμαινόταν ανάλογα την Ασφαλιστική Κατηγορία από 499,20 έως 727,80. Επιπλέον αυτών υπήρχε πόρος ΤΕΑΔ επί της προεισπράξεως, ο οποίος δεν αφαιρείτο καν από την ετήσια εισφορά.

Αντ’αυτών η ετήσια εισφορά σήμερα είναι 41,02 Χ 12 = 492,24 και από 1.2.19 45,50 Χ 12 = 546 ευρώ, ήτοι κατώτερη από παλιά (χωρίς να συνυπολογίζονται όσα καταβάλαμε με τα γραμμάτια προκαταβολής εισφορών).

Αντίστοιχα στο ΤΠΔΑ η εισφορά παλαιού ασφαλισμένου ήταν 366,12 ενώ νέου ασφαλισμένου μεταξύ 409,32 και 484,21. Επιπλέον υπήρχε εισφορά επί γραμματίων προείσπραξης μεταξύ 37,49 έως 85,68.

Αντ’αυτών η ετήσια εισφορά σήμερα είναι 23,44 Χ 12 = 281,28 και από 1.2.19 26 Χ 12 = 312 ευρώ,ήτοι κατώτερη από παλιά.

ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΕΜΜΙΣΘΩΝ

Με δεδομένο ότι οι έμμισθοι δικηγόροι έχουν καταβάλει από 1.1.2017 και καταβάλουν εισφορά επικουρικής και πρόνοιας, δεν επιβαρύνονται με ειδοποιητήριο ΕΤΕΑΕΠ.  Προβλέπεται ρητώς στην εγκύκλιο: «3) Στις περιπτώσεις που η κράτηση γίνεται επί του προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού για όλες τις υπαγόμενες δραστηριότητες, το ποσό αυτό παρακρατείται μία φορά. Για παράδειγμα σε περίπτωση έμμισθου δικηγόρου, ο οποίος διατηρεί και δικό του γραφείο, θα καταβληθεί η προβλεπόμενη εισφορά από τη μισθωτή απασχόληση επί του προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού, με επιμερισμό μεταξύ εντολέα και δικηγόρου,».

ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΩΝ ΜΕ Τ.Π.Υ.

Με δεδομένο ότι οι απασχολούμενοι με Τ.Π.Υ. έχουν καταβάλει από 1.1.2017 και καταβάλουν εισφορά επικουρικής και πρόνοιας, δεν επιβαρύνονται με ειδοποιητήριο ΕΤΕΑΕΠ.  Προβλέπεται ρητώς στην εγκύκλιο: «Δ. Για τους ασφαλισμένους που αμείβονται με δελτίο παροχής υπηρεσιών και για τους οποίους προκύπτει ότι το εισόδημά τους προέρχεται από την απασχόλησή τους σε ένα ή και δύο πρόσωπα (παρ. 9 του άρθρου 39 του ν. 4387/2016) θα καταβάλλονται από 1-1-2019 οι παρακάτω εισφορές: για τους µηχανικούς και υγειονομικούς, ποσοστό 4%, υπολογιζόµενο επί του ποσού που αντιστοιχεί στον κατώτατο βασικό µισθό µισθωτού, όπως εκάστοτε ισχύει.».

Σημαντικά  λάθη κατά την πρώτη ανάρτηση των ειδοποιητηρίων και που εντοπίζονται:

Τα λάθη εντοπίζονται στις εξής κατηγορίες: α) Το σύνολο από μια πρώτη επισκόπηση των εμμίσθων ασφαλισμένων λαμβάνει παρανόμως ειδοποιητήριο β) Πολλοί συνάδελφοι εκτός Αθηνών, εμφαίνονται ως Δικηγόροι Αθηνών και τους επιβάλλεται εισφορά πρόνοιας γ) Το ειδοποιητήριο δεν εξάγεται. δ) Δεν αναγράφεται αρμόδια Υπηρεσία, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τηλέφωνα για να απευθυνθούν  οι ασφαλισμένοι.

Η έκδοση πολλαπλών ειδοποιητηρίων ΕΤΕΑΕΠ και ΕΦΚΑ προσθέτει γραφειοκρατία, ταλαιπωρία και οικονομική επιβάρυνση στους ασφαλισμένους, ενώ δεν μπορεί να υπάρχει συμψηφισμός εισφορών από τα γραμμάτια. Η δικαιολογία που δίδεται ότι είναι διαφορετικοί φορείς δεν ευσταθεί, καθόσον και στο ειδοποιητήριο ΕΦΚΑ εισπράττεται εισφορά υπέρ ΕΟΠΥΥ (υγεία σε είδος).

 

Β. AΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ

Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά κατά τη διαδικασία ανανέωσης ασφαλιστικής ικανότητας των συναδέλφων, παρουσιάστηκαν εκατοντάδες φαινόμενα ασφαλισμένων που ενώ πληρούν τις προϋποθέσεις για χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας υγειονομικής περίθαλψης (άρθρα 22 και 23 ν.4529/2018 και εγκύκλιος Φ. 40021 / οικ.9491/737/28.2.19 Υπουργείου Εργασίας), βρέθηκαν ανασφάλιστοι αυτοί οι ίδιοι ή/και τα έμμεσα μέλη τους.

Ήδη για το θέμα υπάρχουν παρεμβάσεις και επιστολές του Προέδρου της Ολομέλειας προς τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ

Συνάδελφοί μας που χρήζουν άμεσης υγειονομικής περίθαλψης (μεταμοσχευθέντες, νοσηλευόμενοι κλπ.) ευρίσκονται χωρίς λόγο και αιτία άνευ ασφαλιστικής ικανότητας.

Επίσης χιλιάδες έμμεσα μέλη έχουν εξαφανιστεί από το σύστημα.

Επιπλέον αποκαλύφθηκε και βεβαιώθηκε από τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ λάθος των συστημάτων της ΗΔΙΚΑ,σύμφωνα με το οποίο δεν ανανεώνεται η ασφαλιστική ικανότητα των ασφαλισμένων με μηδενική 2η εκκαθάριση».

 

 Κατόπιν αυτών, η Συντονιστική Επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα:

 

Α. Για το θέμα των εισφορών ΕΤΕΑΕΠ

  1. Να ζητήσει άμεσα συνάντηση με την Υπουργό και το Διοικητή του ΕΤΕΑΕΠ για το ζήτημα των εισφορών ΕΤΕΑΕΠ.
  2. Να αναδειχθεί το εν λόγω θέμα στην επικείμενη συνέντευξη τύπου της 19.3.2019, με τους λοιπούς Επιστημονικούς Φορείς.
  3. Να ζητηθεί άμεση διόρθωση των λαθών και χορήγηση ικανής προθεσμίας για την πληρωμή των εισφορών, παρατεινούμενης της υπάρχουσας προθεσμίας (29.3.2019) τουλάχιστον μέχρι τέλους Απριλίου 2019.
  4. Να αυξηθούνοιδόσεις καταβολής των αναδρομικώς οφειλομένων εισφορών.

 

Β. Για το ζήτημα της ασφαλιστικής ικανότητας

 

  1. Να αποδοθεί άμεσα ασφαλιστική ικανότητα σε όλους τους δικηγόρους, μέχρι να επιλυθούν τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί.
  2. Να μην αφαιρείται η ασφαλιστική ικανότητα χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και πρόσκληση για ρύθμιση τυχόν εκκρεμοτήτων.
  3. Να δημιουργηθεί πλατφόρμα για την ηλεκτρονική απόδοση ασφαλιστικής ικανότητας, με δυνατότητα ηλεκτρονικής κατάθεσης δικαιολογητικών από ασφαλισμένους. Η πλατφόρμα να επικοινωνεί σε πραγματικό χρόνο με αυτές των εισφορών μη μισθωτών και ΑΠΔ ώστε να υπάρχει άμεση ενημέρωση για την εκπλήρωση των ασφαλιστικών υποχρεώσεων.
  4. Να ενισχυθούν άμεσα με προσωπικό (μονίμους και ωφελούμενους ΟΑΕΔ) οι μονάδες που εξυπηρετούν δικηγόρους για την οριστική διεκπεραίωση όλων των εκκρεμών ζητημάτων.
  5. Να τροποποιηθεί άμεσα ο Οργανισμός του ΕΦΚΑ με διατήρηση των Οργανικών Μονάδων που εξυπηρετούν Δικηγόρους (ΤΑΝ, ΤΥΔΑ, ΤΥΔΠ, ΤΥΔΕ, ΤΥΔΘ).

 

Αποφάσεις της Ολομέλειας των Προέδρων Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος (Μεσολόγγι, 1 - 2 Μαρτίου 2019)

Η επίσημη έναρξη των εργασιών της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, έλαβε χώρα χθες, στο Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου, με την παρουσία των επίσημων προσκεκλημένων και πλήθους συναδέλφων.

Χαιρετισμούς απηύθυναν ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Μεσολογγίου κ. Παϊσιος, ο Δήμαρχος της πόλεως κ. Καραπάνος, ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς, ο Περιφερειάρχης Δυτ. Ελλάδος κ. Κατσιφάρας, ο Πρόεδρος του Αρείου Πάγου κ. Πέππας, ο Αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Κατσιρώδης, ο εκπρόσωπος του Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Μελίδης και ο Πρόεδρος της Ολομέλειας κ. Βερβεσός.

Κατά την σημερινή συνεδρίαση της Ολομέλειας συζητήθηκαν επίκαιρα θέματα που αφορούν στους δικηγορικούς συλλόγους και τους δικηγόρους και ελήφθησαν σχετικές αποφάσεις.

Συγκεκριμένα:

1. Με δεδομένο ότι η πρόσφατη αύξηση του κατώτατου μισθού συμπαρασύρει, κατά τον ν. 4387/2016, το ύψος των ελάχιστων ασφαλιστικών εισφορών, με αποτέλεσμα την αύξησή τους, αποφασίστηκενα ζητηθεί αρμοδίως από το ΥΠΕΚΑη αποσύνδεση του ύψους των ελαχίστων εισφορών από τον κατώτατο μισθό και η διατήρησή τους στα προ της αυξήσεως του κατώτατου μισθού επίπεδα για ένα μεταβατικό διάστημα τουλάχιστον δύο ετών, μέχρις ότου αποκατασταθούν οι αδικίες που επέφερε ο νόμος Κατρούγκαλου και επέλθει κανονικότητα σε σχέση με τις αναδρομικά οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές επικούρησης και εφάπαξ, που για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν έχουν βεβαιωθεί. Εξουσιοδοτήθηκε ο Πρόεδρος της Ολομέλειας να θέσει το θέμα στην επικείμενη συνάντησή του με την Υπουργό Εργασίας και να οργανωθεί κοινή συνέντευξη τύπου με όλους τους φορείς επιστημόνων – ελευθέρων επαγγελματιών για το θέμα αυτό.

2. Η Ολομέλεια, μετά την δημοσίευση στον διαδικτυακό τόπο capital.gr επώνυμου άρθρου με τον τίτλο «Πλήγμα για τους δικηγόρους από τον νέο νόμο Κατσέλη», καταγγέλλει με τον πιο εμφαντικό τρόπο το ψευδόλογο, υποβολιμαίο και συκοφαντικόάνω δημοσίευμα. Κατόπιν αυτού, αποφάσισε να αποσταλείάμεσα εξώδικη διαμαρτυρία προς την ιδιοκτήτρια εταιρία του άνω διαδικτυακούτόπου και την υπογράφουσα δημοσιογράφο, με σκοπό την άμεση, ρητή και κατηγορηματική ανάκληση του περιεχομένου του και την δημοσίευση της σχετικής δήλωσης, άλλως, θα ακολουθηθείη δικαστική οδός, ενώπιον των αρμοδίων αστικών και ποινικών δικαστηρίων, για την αποκατάσταση της αλήθειας και του κύρους του δικηγορικού σώματος.

3. Εγκρίθηκε η εισήγηση του Προέδρου για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και ανάπτυξης του ΟΠΣ Ολομέλειας (portal.olomeleia.gr), μετά την πρόσφατη θεσμοθέτηση του πόρου 0,40 € ανά γραμμάτιο προείσπραξης. Στο πλαίσιο αυτό, αποφασίστηκε ότι για το έτος 2019 ο πόρος πρέπει να διατηρηθεί ως ψηφίστηκε. Για το έτος 2020, ανάλογα με τα οικονομικά αποτελέσματα, θα εξεταστεί η κλιμάκωση του πόρου ανάλογα: α) με την διαδικασία και αξία του γραμματίου, και β) με την έκδοση του γραμματίου διαδικτυακά ή στο ταμείο του Συλλόγου. Τον πόρο αυτό διαχειρίζονται οι οικείοι δικηγορικοί σύλλογοι, και σε περίπτωση πλεονάσματος, η διάθεση και αξιοποίησή του θα γίνεται σύμφωνα με τις προβλέψεις της εκδοθησόμενης υπουργικής απόφασης, μετά από γνώμη της Ολομέλειας.Τέλος, ενεκρίθη ο προϋπολογισμός του ΟΠΣ Ολομέλειας (portal.olomeleia.gr)για το έτος 2019.

4. Η Ολομέλεια εξέφρασε την ικανοποίησή της για την νομοθετική πρωτοβουλία του αρμοδίου Υφυπουργού Αθλητισμού Γεωργίου Βασιλειάδη, μετά από αίτημα του Προέδρου της Ολομέλειας, σύμφωνα με την οποία οι δικηγόροι θα συμμετέχουν πλέον ως δικαστικοί αντιπρόσωποι στις αρχαιρεσίες των αθλητικών σωματείων και των υπερκείμενων αθλητικών ενώσεων και ομοσπονδιών.

5. Στο πλαίσιο της επιβεβλημένης, κατά τους κανόνες καλής νομοθέτησης, αποτίμησης της εφαρμογής του νέου ΚΠολΔ (ν. 4335/2015) και των ζητημάτων που ανέκυψαν, αποφασίστηκε η διοργάνωση σχετικής επιστημονικής διημερίδας στην Αθήνα, με τη συμμετοχή δικαστών, ακαδημαϊκών και δικηγόρων.

6. Η Ολομέλεια αποφάσισε ότι για την αντιμετώπιση περιπτώσεων αντιποίησης δικηγορικού λειτουργήματος, καθώς και περιπτώσεων όπου διάφοροι φορείς παρέχουν ή διαφημίζουν την δωρεάν παροχή νομικών υπηρεσιών και παραπλανούν τους πολίτες,θα ασκούνται τα προβλεπόμενα εκ του νόμου ένδικα βοηθήματα, τόσο σε αστικό όσο και σε ποινικό επίπεδο.

7. Αποφασίστηκε, τέλος, να υποστηριχθεί η πρωτοβουλία του Προέδρου Δικηγορικού ΣυλλόγουΙ.Π. Μεσολογγίου, Χρήστου Παϊσιου, για την ανέγερση Μνημείου Δικαιοσύνης στον Κήπο Ηρώων της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου.

---Επισυνάπτεται η ομιλία του Προέδρου της Ολομέλειας, ΔημητρίουΒερβεσού, κατά την επίσημη έναρξη των εργασιών της Ολομέλειας.

Συνημμένα

Συνεδρίαση της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων (Αθήνα, 12/1) - Αποφάσεις

Ολομέλεια Προέδρων Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος 

Αθήνα 12/1/2019

 

Η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος που συνεδρίασε σήμερα, 12-1-2019 στην Αθήνα, υπό την Προεδρία του κ. Δημήτρη Βερβεσού, Προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:

1. Εκφράζει την ικανοποίησή της για την παρουσία του Υπουργού Δικαιοσύνης, κ. Μιχαήλ Καλογήρου και του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου, κ. Γεωργίου Σάρλη στις εργασίες της και θεωρεί θεσμικά επιβεβλημένη τη διαρκή και ουσιαστική συνεργασία μεταξύ πολιτικής ηγεσίας και των οργάνων του δικηγορικού σώματος.

2. Στα πλαίσια της διαδικασίας της Συνταγματικής Αναθεώρησης, σε θέματα που άπτονται της λειτουργίας της Δικαιοσύνης, προτείνει:

• Διατήρηση του υπάρχοντος συστήματος διάχυτου και παρεμπίπτοντος ελέγχου της συνταγματικότητας των νόμων.

• Αλλαγή του τρόπου επιλογής της ηγεσίας των ανωτάτων δικαστηρίων με πρόταση και της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας.

• Απαγόρευση συμμετοχής δικαστικών λειτουργών που αφυπηρετούν λόγω συνταξιοδότησης ή παραίτησης σε όλες τις πολιτικές και τις δημόσιες θέσεις, συμπεριλαμβανομένων των Ανεξαρτήτων Αρχών.

• Αξιοκρατική (και όχι κατ’ αρχαιότητα) προαγωγή και ουσιαστική επιθεώρηση των δικαστικών λειτουργών. 

• Διατύπωση γνώμης από το δικηγορικό σώμα, διά των αρμοδίων συλλογικών του οργάνων ενώπιον του Α.Δ.Σ. για την υπηρεσιακή κατάσταση (προαγωγές και αξιολόγηση) των δικαστικών λειτουργών.

• Συνταγματική οριοθέτηση του αυτοδιοίκητου των δικαστηρίων, με δυνατότητα καθορισμού του αριθμού των εκδικαζομένων υποθέσεων και του χρόνου εκδόσεως των δικαστικών αποφάσεων από τον κοινό νομοθέτη.

• Διατήρηση του Μισθοδικείου.

• Διατήρηση του ορίου ηλικίας των 67 ετών ως προς την συνταξιοδότηση των δικαστικών λειτουργών.

• Τροποποίηση του υφιστάμενου καθεστώτος στη Στρατιωτική Ποινική Δικαιοσύνη.

3. Εγκρίθηκε ο Κανονισμός και η θεματολογία του 14ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Δικηγορικών Συλλόγων, που θα διεξαχθεί κατά το χρονικό διάστημα 19-22 Απριλίου 2019 στις Σέρρες, με θέμα «Δικηγορία και Δικαιοσύνη στη νέα εποχή».

4. Εγκρίθηκε ομόφωνα ο οικονομικός Ισολογισμός – Απολογισμός της Ολομέλειας έτους 2018 και ο Προϋπολογισμός έτους 2019.

5. Η Ολομέλεια καταδικάζει απερίφραστα την μαζική αθρόα αποστολή μη ζητηθεισών επιστολών από δικηγορικά γραφεία προς κατηγορίες Ελλήνων πολιτών και δη εργαζομένων και συνταξιούχων, με τις οποίες τους ενημερώνουν για τις δυνατότητες δικαστικής διεκδίκησης περικοπών μισθών, συντάξεων, δώρων εορτών και επιδομάτων αδείας, οι οποίοι δεν είναι εντολείς τους και δεν συνδέονται συμβατικά μαζί τους ούτε τους έχει ζητηθεί τούτο, είτε ατομικά είτε μέσω των συλλογικών φορέων εκπροσώπησής τους, και θέτουν στη διάθεσή τους τις υπηρεσίες τους για την ανάληψη των σχετικών δικαστικών ή άλλων ενεργειών. Αυτή η πρακτική συνιστά αντιδεοντολογική  επαγγελματική πρακτική και αθέμιτη διαφήμιση και μειώνει το κύρος και την αξιοπρέπεια του δικηγορικού λειτουργήματος.

Καταδικάζει επίσης κάθε προσπάθεια απαξίωσης του δικηγόρου με την υποκατάστασή του στην άσκηση του έργου του από διάφορους πολιτικούς, κοινωνικούς και ιδιωτικούς φορείς.

Διευκρινίζεται ότι η Ολομέλεια δεν ενθαρρύνει τη συνδρομή και με οποιοδήποτε τρόπο συμμετοχή των Συλλόγων στην άσκηση ενδίκων βοηθημάτων, με αντικείμενο τη διεκδίκηση ιδιωτικών απαιτήσεων, οποιασδήποτε μορφής, ενέργεια που εμπίπτει στο αποκλειστικό έργο του δικηγόρου.

6. Τέλος, η Ολομέλεια ζήτησε την παράταση του χρόνου υποβολής δηλώσεων επαγγελματικών λογαριασμών και εφαρμογής του νέου θεσμικού πλαισίου, καθ’ όσον πλείονα κρίσιμα ερωτήματα, τα οποία το δικηγορικό σώμα έχει θέσει υπόψη του αρμοδίου υπουργείου, παραμένουν εισέτι αναπάντητα.

Subscribe to this RSS feed