Αποφάσεις Συντονιστικής-Ολομέλειας

Απόφαση Ολομέλειας Προέδρων Δικηγορικών Συλλόγων 5/7/2016

 


ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ 
ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

                         
                          ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
                                                           Αθήνα, 5/7/2016


Η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος που συνεδρίασε σήμερα, Τρίτη, 5 Ιουλίου 2016, στα γραφεία του ΔΣΑ, αποφάσισε ομόφωνα:

1. Ενέκρινε το κείμενο αρχών και θέσεων του Δικηγορικού  σώματος σχετικά με τα τρία νομοσχέδια του υπουργείου Δικαιοσύνης που έχουν τεθεί σε διαβούλευση και αφορούν την Νομική βοήθεια, τα παράβολα και την αναδιοργάνωση των υποθηκοφυλακείων, το οποίο έχει ως ακολούθως:  


Η Ολομέλεια μετά την διαδικτυακή ανάρτηση προς διαβούλευση των τριών προσχεδίων νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκειά της διότι το δικηγορικό σώμα, για μία ακόμη φορά αγνοήθηκε κατά την διαδικασία εκπόνησής τους, μολονότι τούτο προβλέπεται ρητώς από τις διατάξεις του Κώδικα περί Δικηγόρων (άρθρα 90 και 134).  
Επί των κατ’ ιδίαν διατάξεων επισημαίνονται τα εξής:

Παράβολα, τέλη και δικαστικά έξοδα

Η κατάργηση των οικονομικών εμποδίων κατά την πρόσβαση στη Δικαιοσύνη αποτελεί πάγιο αίτημα του δικηγορικού σώματος.

Η αύξηση  παραβόλων και τελών -ενδεικτικά η θεσμοθέτηση  «αναβολόσημου» και η αύξηση του ποσού των μεγαρόσημων- λειτουργεί προς την αντίθετη κατεύθυνση, αφού παρεμποδίζει την ευχερή πρόσβαση του πολίτη στη Δικαιοσύνη, κυρίως δε, θίγει  τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα.

Εξάλλου , η διάταξη για το «αναβολόσημο» είναι ισοπεδωτική αφού –ενδεικτικά- αγνοεί τόσο τον λόγο της αναβολής, όσο και την δικονομική θέση του αιτούντος.

Όσον αφορά στην κατάργηση του δικαστικού ενσήμου στις αναγνωριστικές αγωγές και την μείωσή του στις εργατικές διαφορές, επισημαίνεται ότι συνιστά δικαίωση των πάγιων θέσεων του δικηγορικού σώματος.

Είναι αυτονόητο, όμως, ότι δεν πρέπει να επιβληθούν , πολύ δε περισσότερο να αυξηθούν τα  υφιστάμενα παράβολα, τέλη και λοιπά έξοδα της δικαστικής διαδικασίας. 

Υποθηκοφυλακεία

Η σχεδιαζόμενη κατάργηση των υποθηκοφυλακείων επιχειρείται χωρίς συνολικό σχεδιασμό, χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψιν  το Εθνικό Κτηματολόγιο, που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, και χωρίς μελέτη των κατά τόπους ιδιαιτεροτήτων. Παραγνωρίζει  τις δυσχέρειες πρόσβασης , τη νησιωτικότητα και τις εν γένει τοπικές ιδιομορφίες. 
Ως εκ τούτου, απαιτείται διάλογος και επανασχεδιασμός από μηδενική βάση, σε συνεργασία με τους κατά τόπους Δικηγορικούς Συλλόγους, προκειμένου να ληφθούν υπ’ όψιν οι τεκμηριωμένες θέσεις που έχουν διαμορφωθεί.

Νομική Βοήθεια

Ο συνολικός σχεδιασμός της νομικής βοήθειας όπως αποτυπώνεται στο κυβερνητικό προσχέδιο πάσχει συνολικά ως προς την ουσία του αφού δεν υπάρχει πρόνοια για το επίπεδο της παρεχόμενης νομικής βοήθειας, ρυθμίζει δε, τα διάφορα θέματα -που έχουν προκύψει και κατ’ επανάληψη έχει επισημάνει το δικηγορικό σώμα- με προτάσεις πρόχειρες και εμβαλωματικές χωρίς υποστήριξη, υποδομή, χρηματοδότηση και εκπαίδευση, αναθέτοντας στους δικηγόρους το ρόλο του υπαλλήλου, στους δε Δικηγορικούς Συλλόγους το ρόλο του αχθοφόρου μιας ευθύνης χωρίς την αναγκαία κρατική υποστήριξη.  Πρέπει να τονιστεί ότι την ευθύνη και υποχρέωση για την άρτια λειτουργία της νομικής βοήθειας, φέρει στο ακέραιο το Κράτος. Συνεπώς, οφείλει αντιστοίχως να λάβει μέριμνα για την οικονομική θωράκιση του θεσμού, προϋπόθεση που αγνοείται παντελώς και επιμόνως από το προσχέδιο. Ας σημειωθεί ότι βασικό χαρακτηριστικό της σχεδιαζόμενης συνολικής δομής της νομικής βοήθειας είναι η δαιδαλώδης και γραφειοκρατική διάρθρωσή της, στοιχεία τα οποία μετά 
βεβαιότητας οδηγούν σε αδιέξοδες και ανεφάρμοστες λύσεις. 
Αναλυτικό υπόμνημα της Ολομέλειας επί των παραπάνω ζητημάτων θα αποσταλεί τις προσεχείς ημέρες σε όλους τους αρμόδιους φορείς.

2. Για το θέμα του νέου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που τέθηκε σε ισχύ από την 1/1/2016, η Ολομέλεια ομόφωνα επανέλαβε την ομόθυμη αντίθεση του Δικηγορικού Σώματος σε διατάξεις του που παραβιάζουν την αρχή της δίκαιης δίκης και υπονομεύουν δικαιώματα διαδίκων αλλά και εργαζομένων στην διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης.  Κατόπιν τούτων αποφάσισε να επανεξετάσει το θέμα και την στάση της, στις αρχές Σεπτεμβρίου, με την έναρξη του νέου δικαστικού έτους.

Έκτακτη σύγκληση Συντονιστικής – 01.07.2016

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ 

ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

Αθήνα, 30.6.2016

Προς τους κ.κ. Προέδρους

Π Ρ Ο Σ Κ Λ Η Σ Η

Παρακαλείσθε να προσέλθετε σε έκτακτη συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος,  την  Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016 και  ώρα 13.00,  στα  γραφεία του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, οδός Ακαδημίας 60, με θέματα :
•Νομική Βοήθεια – Παράβολα – Αναδιοργάνωση υποθηκοφυλακείων
•Νομοθετικοί αιφνιδιασμοί της κυβέρνησης

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΒΑΣΙΛΗΣ Ε. ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ

Eπιστολή Σ.Ε. Δικηγορικών Συλλόγων προς υπουργούς για το θέμα της κατάργησης πόρων Φορέων κοινωνικής ασφάλισης επί του δικαστικού ενσήμου

   

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

                                                                                                                                                       Αθήνα 22 Ιουνίου 2016

                                                                                                                                                        Αρ. Πρωτ. 1256

         Προς

  • τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Νικόλαο Παρασκευόπουλο
  • τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Γεώργιο Κατρούγκαλο
  • τον Υπουργό Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο

     Κοινοποίηση : ΕΤΑΑ/ΤΑΝ

ΘΕΜΑ: Πόροι Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης επί του δικαστικού ενσήμου

Σύμφωνα με το άρθρο δεύτερο § 6α του ν. 4393/2016 «από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται οι πόροι που προβλέπονται από τις διατάξεις …και του άρθρου 150 § 1 του ν. 3655/2008».

Στην τελευταία αυτή διάταξη μεταξύ άλλων προβλεπόταν (παρ. 1 υποπαρ. 1 περ. δ) κοινωνικός πόρος υπέρ του Ταμείου Νομικών «Ποσοστό 20% στο δικαστικό ένσημο»,  υπέρ του Ταμείου Προνοίας Δικηγόρων Αθηνών Κλάδος Ασθένειας «20% στο δικαστικό ένσημο» (υποπαρ. 21 περ. β), και υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δικηγόρων Πειραιά Κλάδος Ασθένειας«20% στο δικαστικό ένσημο» (υποπαρ. 22 περ. β).

Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι πρόθεση του νομοθέτη ήταν να καταργηθούν οι πόροι υπέρ του ΕΤΑΑ/ΤΑΝ και των Ταμείων Προνοίας Δικηγόρων, που υπολογίζονται επί του δικαστικού ενσήμου. Άλλωστε κατά την αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, σκοπός της κατάργησης ήταν να καταστεί σαφές ποιοι πόροι παύουν να ισχύουν.

Ωστόσο, η νέα ρύθμιση προκαλεί ερμηνευτικό ζήτημα, καθώς οι πόροι των Ταμείων, που συναρτώνται με το δικαστικό ένσημο, προβλέπονται πλέον από το -μη ρητώς καταργηθέν με το ν. 4393/2016- άρθρο 2 § 1 του ν. ΓΠΟΗ/1912, όπως αντικαταστάθηκε αρχικώς με την Παράγραφο ΙΓ § 6 του ν. 4093/2012, και στη συνέχεια με το άρθρο 40 § 16 του ν. 4111/2013.  Η εν λόγω διάταξη (άρθρο 2 § 1 του ν. ΓΠΟΗ/1912, όπως αντικαταστάθηκε αρχικώς με την Παράγραφο ΙΓ § 6 του ν. 4093/2012, και στη συνέχεια με το άρθρο 40 § 16 του ν. 4111/2013) έχει ως εξής: «1. Το δικαστικό ένσημο καθορίζεται σε ποσοστό οκτώ τοις χιλίοις (8 %ο) επί της αξίας του αντικειμένου της αγωγής ή άλλου δικογράφου που υποβάλλεται σε οποιοδήποτε δικαστήριο του Κράτους και υπόκειται σε δικαστικό ένσημο κατά τις οικείες διατάξεις, εφόσον το αιτούμενο ποσό είναι ανώτερο των διακοσίων (200) ευρώ. "Επί πλέον αυτού, καταβάλλεται ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) υπέρ του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (Τομέας Ασφάλισης Νομικών), ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) υπέρ του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) και χαρτόσημο ποσοστού 2,4%, τα οποία ως άνω ποσοστά υπολογίζονται επί του ποσού του δικαστικού ενσήμου." Από την ισχύ της παρούσας διάταξης, παύει να ισχύει κάθε άλλη που αφορά καθορισμό του δικαστικού ενσήμου, κατά τα ανωτέρω ποσοστά εκτός της παραγράφου 1Α περίπτωση η' του άρθρου 10 του ν.δ. 1017/1971». Δεδομένου ότι αφενός η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι μεταγενέστερη, και αφετέρου ότι ρυθμίζει αποκλειστικά τον τρόπο καθορισμού του δικαστικού ενσήμου περιλαμβάνοντας και τους πόρους των εν λόγω Ταμείων, θα πρέπει να θεωρηθούν ήδη καταργημένες οι ανωτέρω περιπτώσεις του άρθρου 150 παρ. 1 του ν. 3655/2008. Ας σημειωθεί ότι η αμέσως ανωτέρω παρατεθείσα νομοθετική διάταξη περιέχει αυτοτελή ρύθμιση και δεν αντικαθιστά τις περιπτώσεις 1δ, 21β και 22β του άρθρου 150 παρ. 1 του ν. 3655/2008, ώστε οι οικονομικές επιβαρύνσεις που προκύπτουν για το δικαστικό ένσημο να καταλαμβάνονται ευθέως από την καταργητική διάταξη του ν. 4393/2016.

Όπως είναι αναμενόμενο, έχει προκληθεί ερμηνευτική αμφισβήτηση και σύγχυση για το ζήτημα του καθορισμού του δικαστικού ενσήμου. Είναι, συνεπώς, ανάγκη να διευκρινιστεί με ασφάλεια και σαφήνεια, η κατάργηση των πόρων υπέρ ΕΤΑΑ – ΤΑΝ και ΕΟΠΥΥ επί του δικαστικού ενσήμου (όπως προβλέπονται στο άρθρο 2 § 1 του ν. ΓΠΟΗ/1912, όπως ισχύει μετά την τροποποίηση της Παράγραφο ΙΓ § 6 του ν. 4093/2012 και του άρθρου 40 § 16 του ν. 4111/2013). Τούτο κρίνεται επιβεβλημένο,  προκειμένου να επιτευχθεί η αναγκαία ασφάλεια δικαίου, λαμβανομένου υπόψη ότι η έκδοση δικαστικού ενσήμου συνιστά όρο του παραδεκτού στις πολιτικές υποθέσεις, όπου απαιτείται.

                                            Ο  ΠΡΟΕΔΡΟΣ

                                  ΒΑΣΙΛΗΣ Ε. ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ

Η Συντονιστική Επιτροπή για την "αξιοποίηση"-εκποίηση του Δικαστικού Μεγάρου Θήβας

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

Αθήνα, 18.6.2016

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Η Συντονιστική Επιτροπή αντιμετωπίζει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την αναγγελθείσα “αξιοποίηση” - εκποίηση δικαστικών μεγάρων, μεταξύ των οποίων και αυτού της Θήβας.

Απόφαση Συντονιστικής Επιτροπής: Εξειδίκευση-διευκρίνιση πλαισίου αποχής μέχρι και τις 15/9/2016

 


ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

Αθήνα, 18.6.2016

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Η Συντονιστική Επιτροπή, στη σημερινή της συνεδρίαση, προέβη στην ακόλουθη εξειδίκευση-διευκρίνιση του πλαισίου της αποχής, όπως καθορίστηκε από την Ολομέλεια την 3η.6.2016.

Αποχή από:

·       Διοικητικές δίκες: φορολογικές (συμπεριλαμβανομένης της δημοτικής φορολογίας), τελωνειακές και όσες έχουν αντικείμενο διοικητικά πρόστιμα, στον πρώτο βαθμό δικαιοδοσίας, εφόσον υπάρχει ολικώς ή μερικώς αυτοδίκαιο ανασταλτικό αποτέλεσμα ή έχει ληφθεί προσωρινή δικαστική προστασία (είτε δυνάμει προσωρινής διαταγής, είτε δυνάμει απόφασης επί αναστολής). Στον δεύτερο βαθμό δικαιοδοσίας και στο στάδιο της αναίρεσης, (ομοίως, στις φορολογικές, συμπεριλαμβανομένης της δημοτικής φορολογίας, τελωνειακές και τις υποθέσεις με αντικείμενο διοικητικά πρόστιμα), αποχή από δίκες όπου ο δημόσιος φορέας (Δημόσιο, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ, Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή κ.λπ.)  έχει ασκήσει το ένδικο μέσο.

·     Την εκδίκαση του κυρίου ενδίκου βοηθήματος ή μέσου στις υποθέσεις του ΚΕΔΕ, εφόσον υπάρχει προσωρινή δικαστική προστασία  (έχει ληφθεί προσωρινή διαταγή ή απόφασης αναστολής), καθώς επίσης σε όλες τις δίκες του ΚΕΔΕ, όπου ο δημόσιος φορέας (Δημόσιο, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ, Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή κ.λπ.) είναι ανακόπτων (στον πρώτο βαθμό), ή στον δεύτερο βαθμό και στο στάδιο της αναίρεσης όταν ο δημόσιος φορέας έχει ασκήσει ένδικο μέσο.

·       Ποινικές δίκες: αποχή μόνο από φορολογικές, τελωνειακές και κοινωνικοασφαλιστικές (μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών). Η αποχή ισχύει και στις περιπτώσεις συρροής με άλλα ποινικά αδικήματα. Από τις ως άνω περιπτώσεις η αποχή δεν εκτείνεται: α) στα Πλημμελήματα όταν συντρέχει περίπτωση παραγραφής, ήτοι όταν έχει συμπληρωθεί από τον χρόνο τελέσεως της πράξεως εξαετία σε α’ βαθμό και επταετία σε β’ βαθμό, και β) σε όλες τις περιπτώσεις όπου υπάρχουν κρατούμενοι.   

·       Την εκδίκαση του κυρίου ενδίκου βοηθήματος ή μέσου στον πρώτο βαθμό στις υποθέσεις αναγκαστικής εκτέλεσης εκ μέρους Τραπεζών ή Εταιριών Διαχείρισης ή Απόκτησης απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, εφόσον υπάρχει προσωρινή δικαστική προστασία (προσωρινή διαταγή ή αναστολή) ή στον δεύτερο βαθμό και στο στάδιο της αναίρεσης όταν η Τράπεζα ή η Εταιρία Διαχείρισης ή Απόκτησης απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις έχει ασκήσει ένδικο μέσο. Η αποχή δεν εκτείνεται : α) στην ανακοπή κατά πίνακα κατάταξης, β) στην ανακοπή κατά κατακυρωτικής έκθεσης , γ) στην ανακοπή τρίτου, οι οποίες συζητούνται κανονικά. 

·       Δίκες των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ) και του ΕΟΠΠΥ, στον πρώτο βαθμό, όπου ο ΦΚΑ ή ο ΕΟΠΠΥ  είναι ενάγων ή αιτών ή προσφεύγων ή ανακόπτων. Στον δεύτερο βαθμό δικαιοδοσίας και στο στάδιο της αναίρεσης, αποχή από δίκες όπου ο  ΦΚΑ ή ο ΕΟΠΠΥ  έχει ασκήσει το ένδικο μέσο και στον πρώτο βαθμό ήταν (ο ίδιος) ενάγων ή αιτών ή προσφεύγων ή ανακόπτων. Κατ’ εξαίρεση των παραπάνω, η αποχή δεν εκτείνεται σε όλες τις περιπτώσεις που ο ΦΚΑ ή ο ΕΟΠΠΥ έχει επιτύχει υπέρ αυτού προσωρινή δικαστική προστασία ή υπάρχει υπέρ αυτού αυτοδίκαιο ανασταλτικό αποτέλεσμα (οπότε το ένδικο βοήθημα ή μέσο εκδικάζεται κανονικά). 

·       Ειδικώς ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αποχή από όλες τις διαδικασίες όπου ο ΦΚΑ ή ο ΕΟΠΠΥ έχει ασκήσει το ένδικο βοήθημα ή μέσο.

Σημειώνεται ότι η αποχή με το πλαίσιο αυτό ισχύει έως τις 15.9.2016.

Στο μεταξύ θα συγκληθεί εκ νέου η Συντονιστική Επιτροπή και η Ολομέλεια.

Απάντηση της Συντονιστικής Επιτροπής σε τοποθέτηση πρώην υπηρεσιακού πρωθυπουργού για το Δικηγορικό σώμα

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

 Αθήνα, 18.6.2016

AΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Η Συντονιστική Επιτροπή των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος αντιμετωπίζει με διάθεση κατανόησης την τοποθέτηση πρώην Υπηρεσιακού Πρωθυπουργού για την υπόσταση του δικηγορικού σώματος. Παρά την πολυετή δικαστική του πείρα, μόλις τον Ιούνιο του 2016 κατέληξε στην πρωτοποριακή διαπίστωση ότι οι δικηγόροι αποτελούν εμπόδιο για την απονομή της δικαιοσύνης και επιδεικνύουν δυσκαμψία σε κάθε αλλαγή. Η άγνοια των ιστορικών δεδομένων δεν μπορεί να θεωρηθεί δικαιολογημένη. Ούτε βεβαίως η άγνοια των θεμελιωδών αρχών άσκησης του δικηγορικού επαγγέλματος σε ευρωπαικό επίπεδο. Η ιστορία έχει αποδείξει ότι το δικηγορικό σώμα στηρίζει πάντοτε τις μεγάλες αλλαγές, ενώ επιλέγει την στάση της αποχής, όταν δοκιμάζεται η ανεξαρτησία και η αξιοπρέπεια του δικηγορικού λειτουργήματος, κατά παραβίαση του Συντάγματος και της ευρωπαικής δικαιοταξίας.

Subscribe to this RSS feed